uppdaterad 080803

 

 

Till menysidan

VRAK

Vrak är något som alltid fascinerat. Båtar i sig är spännande men vrak är om möjligt än mer fantasieggande här presenteras vrak som jag vet om eller har hört talas om på eller runt om Kinda kanal. Vet du om något mer? hör gärna av dig till mig så kan listan kompletteras.

 

Mail till mig

 

 

 

 

I Åsunden

I sjön Åsunden ska enligt uppgift ligga eller ha legat en eller ett par pråmar utanför Killingevidudden söder om Råsöbro.

 

 

 
 

I Skedevi kanal

Jag har hört talas om att det skulle finnas ett vrak i kanalen, men jag vet inte om det är sanning. (kanske har någon blandat ihop det med pråmen AGE 4 som låg under broarna i Rimforsa kanal?) Troligtvis finns det inte nåt i Skedevi kanal.

 

 

 
 

I Roxen

I sjön Roxen utanför Stångåmynningen ska det ligga en pråm som sjönk under bogsering 1926 eller -27. Linköpingsbon Ove Aspenström har berättat om detta, då han vid ett tillfälle många år senare skulle segla med en jolle ut i Roxen. Det guppade till straxt  utanför Stångåmynningen på östra sidan, det visade sig vid eftersökning vara styrhytten till den sjunkna pråmen som fortfarande då stod kvar.

 

 

 
 

Spöklikt fartyg

På sjön Åsunden fanns en pråm som hette Åsunden och kallades "Åsundens fånge". Den var nämligen för stor för att komma ut i kanalen eftersom den efter ett bråk mellan byggare och beställare byggts för stor. Denna pråm blev efter kanaltrafikens upphörande i slutet av 1940-talet ankrad utanför cementgjuteriet i Hycklinge. Där sjönk den sedermera och föll i glömska. Men snacka om att Hycklingeborna blev förvånade när en de en tidig morgon 1972 tittade ut över Hycklingeviken och såg ett stort spöklikt fartyg flyta. En stor pråm från ingenstans. På något sätt hade naturens makter fått fartyget att flyta upp till ytan efter närmare 25 års tid på botten.

Fartyget drogs senare upp på land och höggs upp. Läs mer om ÅSUNDEN

 

 

 
  I Tannefors fallet  
  En gång kom en pråm fel och drogs med strömmen in i strömrännan ovanför Tannefors sluss. Vartefter åren gick blev det inte mycket kvar av den för folk högg upp den till vedbränsle. Detta har flera personer berättat om så jag antar att det måste ha hänt under 1910-20-talet i allafall.

 

 
 

I Roxen

Utanför Säby vid sjön Roxens västra strand låg två pråmar som vågbrytare, när är okänt och även om något finns kvar.

 

 

 
  Pråmen AGE 4 vid Hjulsbrovarvet  
 

Vid fraktfartens upphörande på Kinda kanal 1947-48 blev pråmen AGE 4 liggandes under landsvägsbron i Rimforsa.

Där låg den halvsjunken till 1953. Det året den 23 maj gick nämligen bröderna Johansson i Hjulsbro med motorfartyget AGE 1 upp i kanalen. De pumpade läns i pråmen och drog den 24 maj pråmen med sig till gamla Hjulsbrovarvet, Dockulla.

Det var det absolut sista pråmdraget på Kinda kanal. Varför detta gjordes finns ingen bra förklaring på. Pråmen blev liggandes i strandkanten vid Dockulla och Georg Johansson hade den bland annat som sump för den fisk som han fångade.

Styrhytten som var hög blev populär bland de barn som bodde i Hjulsbro, för de simmade dit och använde styrhytten som hopptorn. Detta gillade inte Georg och när isen hade lagt sig en vinter omkring 1960 tog han vinkelslip och motorsåg och jämnade pråmen längs med vattenlinjen. Skrovet blev sedermera utfyllt med jord och grus och ingår nu i strandkanten. Endast en och en halv meter av skrovet återstår men än idag syns fortfarande för och akterstockarna, järnspant och bordläggning.

Georgs son Leif har alltid påpekat att pråmens roder låg på botten bakom aktern. En sommardag 1997 fick jag och en kompis för oss att försöka få upp rodret.

Vi trodde inte att det skulle vara av så stora mått. Vi dök ner och fäste rep runt de delar vi såg, så satte vi ett spel i en björk och började spela upp rodret. Det blev en riktig Vasa-skepps känsla när rodret bröt ytan. Större och större blev den ju mer som reste sig över vattnet. Efter mycket bökande fick vi med flera händers hjälp upp rodret.

Efter en sakta torkning (jag vattnade rodret då och då för att det inte skulle torka för snabbt) linoljade jag rodret och till sist tjärade jag.

Rodret är 3,41 m högt och 1,50 m brett i nederkant. Det är uppbyggt av furuplank 4"10, och en stående ekstock. Plankorna är sammansatta  med dymlingar och på vissa ställen stora smidda spikar. Ekstockens halvmeters överdel är grövre, och runt om denna har suttit ett beslag, men bara spikarna till denna finns kvar. Gångjärnsbeslagen är fastsatta med genomgående bult, själva "gångjärnspinnen" är ca tre meter. Vid upptagningen var det tvunget att kapa av detta långa järn, eftersom den höll kvar rodret vid botten. Järnet svetsades sedan ihop i Dockebo f.d smidesverkstad.

Den sida av rodret som legat nedåt på botten, var mest uppäten. Den andra släta sidan fick några mindre skador vid upptagningen.

 

Rodret hade små beläggningar av gammal tjära kvar på ekstocken, och järnen var fulla av rost rodret fick efter att ha torkat i ett år, sin hedersplats under tak framför Dockullas verkstadshus måndagen den 13 juli 1998, där den kan beses som ett monument för svunna tiders kanaltrafik. Läs mer om AGE 4.

Till menysidan