uppdaterad 070712

 

Pråmen LUX (6482)

en tändstickstransportör

Mail till mig

 

Till menysidan

Fartygsfakta

   
Till Fartygslistan Namn: LUX - JÄRPEN  
Till AGE-pråmarna Byggår: 1919 på Linköpings varv  
  Skrov: Furu på järnspant  
  Längd: 24,02 m    
  Bredd: 4,74 m   
  Djup i rum: 2,02 m  
  Djupgående: 1,55 m  
  Nettodräktighet: 65.46 ton  
  Bruttodräktighet: 73.26 ton  
Resor med BORE och pråmsläpet   "Dräktighet under mätningsdäck": 65.86 ton  
  Lastförmåga: 115 (120) ton  
       
  Pråmen LUX byggdes som den femte pråmen i AGE serien, på Linköpings varv år 1919. Skrovet var furu på järnspant. Hade reling och mast.  
     
 

Beställdes av Transport AB Sundin i december 1918, levererades året därpå och fick namnet LUX. Pråmen registrerades med reg.-nr. 6482 och signalbokstäverna KDCL, senare SDBV.

 
 
 

Hon bogserades av NILS. Efter att Sundins bolag gick i konkurs 1922, var Anders Larsson, Östorp ägare. (1927)

Men det var Sundin som, bland annat med sitt fartyg ÖRN, bogserade LUX.

 
 
 

Pråmen bogserades även mycket av ångaren GUST. af UGGLAS vars ägare skepparen Elof Ahlström förhyrde LUX av disponent Sven G.A.M. Hanström. Det som fraktades var mycket asptimmer till Jönköpings Tändsticksfabrik.

 

 
  År 1939 eller -40 blev Georg Johanssons Rederi, Hjulsbro ägare. Med bogseraren BORE drog de pråmen hela 40-talet.  
     
  Den 19 februari 1948 såldes LUX till Axel Pilkvist, Ringsbo, Kållandsö för 7.500kr.  
  Pråmen ombyggdes till motorfartyget JÄRPEN och var redan 1949 i trafik.  
     
Till AGE-pråmarna År 1969 var Artur Wasting, Stockholm redare för JÄRPEN som gick med sandlaster på Mälaren till Stockholm.  
Till Fartygslistan    

Till menysidan

JÄRPEN blev senare ombyggd till husbåt och låg vid Norr Mälarstrand. Men hon påbyggdes så högt att hon voltade.