uppdaterad 071225

 

 

Familjen Johansson, Hjulsbro

Mail till mig

 

 

Till menysidan

Till Hjulsbrovarvet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Till menysidan

Till Hjulsbrovarvet

Georg Johansson som tillsammans med sina bröder drev varvet var som tidigare sagt min farfar. När jag började intressera mig för Kinda kanal var han borta sedan ett par år, så honom har jag aldrig fått chansen att fråga om hur det var. Han dog 1988 när jag var åtta år. Inte heller hans bröder hann jag fråga ut. Arne dog 1995. Tore dog 2002 men de sista tio åren innan han dog mindes han inget. Den yngsta systern i familjen, Anna-Lisa däremot har jag kunnat fråga om varvet även att hon i själva verket inte var med så mycket på båtarna.

Det hela började med min farfars far och mor som träffades i Björkfors.

Axel Johansson arbetade sedan avslutad skolgång 1895 på pråmar som tillhörde Björkfors sågverks bolag där även hans far Johan Svensson arbetade. En annan arbetare på sågverket var Frans Johansson. Hans dotter Ester träffade Axel och tycke uppstod. De gifte sig 1904 i Björkfors. Samma år föddes min farfar Georg. 1906 flyttade familjen till Linköping och Styrmansgatan 3 i Tinnerbäcksområdet.

I Linköping föddes ytterligare fyra barn som alla växte upp med sjölivet eftersom pappa Axel arbetade på Kinda kanalfarande bogserbåtar och lastfartyg med Linköping som hemmahamn.

1923 flyttade Georg till Chicago i Amerika för att arbeta som byggnadssnickare. Anledningen var att han hade en moster i Chicago. Omkring 1925 flyttade familjen i Tinnerbäcken till grannhuset Styrmansgatan 5. Äldsta dottern Maja flyttade till Stockholm omkring 1925.

Axel blev 1927 delägare i bogserfartyget BALDER och pråmarna BORE 10 samt OLLE. Georg kom hem till Linköping 1930 och köpte den andra delen.

Då började planerna på att starta ett varv. Georg köpte mark utanför Hjulsbro vid gården Docketorp i Landeryd och familjen byggde sitt nya hem Dockulla 1931 och flyttade in i mars 1932.

År 1934 införskaffades bogserfartyget BORE från Norrköping och först 1936 startade de ett rederi för att bedriva fraktfart med BORE och nyinköpta pråmarna AGE 1, AGE 2 samt OLLE. 1939/40 byttes OLLE ut mot pråmen LUX. De drog ved och virke från Kindasjöarna till Stockholm, och hämtade ved och timmer i Mälaren och Hjälmaren och drog till Västervik.

Bara mor och yngsta dottern i familjen bodde hemma i Dockulla medan sönerna med anställda bodde på fartygen och nästan aldrig var hemma under seglationsåret. Efter 1946 stannade Axel också hemma.

1948 upphörde varvet och kanaltrafiken. Utom för Tore och Arne som fortsatte att bedriva kanalfart med ombyggda AGE 1 på Göta kanal med Linköping som hemmahamn.

När fraktfarten inte lönade sig längre i slutet av 1960-talet upphörde Tore och Arne att gå med AGE 1. När fartyget såldes 1968 var hon det sista lastfartyget som lämnade Linköpings hamn och det var slutet på en epok som sjöfartsstad.

 

Familjen:

Karl Axel Johansson född 1880 i Björkfors, Oppeby socken. Död 1962 i Dockulla, Landeryd socken.

Ester Maria Johansson född 1882 i Åtorpet, Pelarne socken, Småland. Död 1977 i Kvarnbacken, S:t Lars församling Linköping.

Son: Ernst Axel Georg Johansson född 1904 i Björkfors, Oppeby socken. Död 1988 i Dockulla, Landeryd socken. 

Dotter: Rosa Maria "Maja" Linnéa Johansson född 1907 på Styrmansgatan 3, Linköpings Domkyrkoförsaml. Död 1990 i Stockholm.

Son: Karl Tore Valdemar Johansson född 1909 på Styrmansgatan 3, Linköpings Domkyrkoförsaml. Död 2002 i Linköping. 

Son: Karl Gustav Arne Johansson född 1913 på Styrmansgatan 3, Linköpings Domkyrkoförsaml. Död 1995 i Hjulsbro, Landeryd socken.

Dotter: Ester Anna Elisabeth (Anna-Lisa) Johansson född 1919 på Styrmansgatan 3, Linköpings Domkyrkoförsaml. Död 2007 i Hjulsbro, Landeryd socken.